Friendship

MESO ABDO SALE7 M A S 4 EVER
مرحبا بك عزيزي الزائر.
المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا.
إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

[

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

Friendship

MESO ABDO SALE7 M A S 4 EVER
مرحبا بك عزيزي الزائر.
المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا.
إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

[

Friendship

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
Friendship

سبحان الله وبحمده وسبحان الله العظيم

كل موضوع يعبر عن رأى صاحبه وليس رأى المنتدى بأكملة        
  Each theme reflects the view of the author and not the view of the entire forum

3 مشترك

هتعمل ايه لو كنت مكانة تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب

dreamman
    dreamman

هتعمل ايه لو كنت مكانة  تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب Empty هتعمل ايه لو كنت مكانة تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكبر معاك )

مُساهمة من طرف dreamman الأربعاء مايو 27, 2009 4:04 pm

هتعمل ايه لو كنت مكانة  تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب Titou

وفقا لدراسة أعدها المركز القومى للبحوث الاجتماعية والجنائية بمصر فقد وصل عدد المودعين فى

مؤسسات الاحداث الحكومية حوالى (565) ألف طفل فى (27) مؤسسة لرعاية الاحداث .

يتراوح عدد الاطفال المشردين فى مصر حوالى مليونى طفل ( ولك ان تتخيل مصير هؤلاء الاطفال )

تبدأ احداث الفيلم فى القاهرة عام 1985

حيث يسرق ثلاثة اطفال شنطة سيدة خارجة من محل جواهرجى فيستطيع الشرطى القبض على اصغرهم

فيقوم اكبرهم بطعن الشرطى ليتم القبض عليه ويتم القاؤه فى الاحداث .

فى داخل الاصلاحية يقوم شخص بالاعتداء عليه ليقتله وتستمر الاحداث ليخرج الطفل المجرم من الاصلاحية شابا ( احمد السقا)

يخرج ليبحث عن اهله ليجدهم قد تركوا منزلهم .ليذهب الى صديقه صبحى زعيم العصابة الذى يعرض على تيتو الانضمام اليه يوافق تيتو على الانضمام

وفى اول عمليه يتم قتل صبحى ومعظم عصابته الى ان تيتو يستطيع ان يهرب ومعه شنطة الفلوس .

يأتى لتيتو اتصال تليفونى من قائد العصابة ومسيرها ليقابله تيتو ويعطيه الفلوس ليبدأ العمل معا.

تكشف الاحداث ان هذا الرجل هو ضابط شرطة كبير يترأس مجموعة من المجرمين لتنفيذ خطته فى تكوين تروة كبيرة من اموال العصابات

الذى يطاردهم لبناء قرية سياحية يشاركه فيها مجموعة من كبار رجال الدولة.

تستمر الاحداث ويقوم تيتو بالكثير من العمليات لصالح الضابط

حتى يقابل تيتو بالصدفه بفارس ( عمرو واكد ) رجل الاعمال ابن الاغنياء الذى يصاحبه تيتو.

ويتعرف تيتو من خلال فارس على نور (حنان ترك ) الذى يحبها ويريد التقرب منها

فيطلب تيتو من الظابط رمزى ( خالد صالح ) انه يريد ان يتوقف عن العمل معه وانه يريد ان يعيش حياة نظيفه

يوافق الضابط على طلب تيتو ويتركه و يشارك تيتو فارس فى مطعم الحلم لفارس

فى نفس الوقت يرعى تيتو رضا الطفل الذى وجده مرمى فى الشارع فعطف عليه وقرر ان يرعاه

يتقدم تيتو لخطبة نور وتوافق على الزواج منه الى ان يقوم احد الضباط بالنبش وراء الضابط رمزى فيطلب رمزى من تيتو

قتل هذا الضابط ولكن تيتو يرفض فيهدم رمزى المطعم لتيتو ليذهب اليه تيتو ويوافق على تنفيذ العمليه

الا انه لم يستطع تنفيذها فتيتو لم يعد قلبه ميت .

فيبدأ رمزى بتدمير حياته من خلال فضح حقيقته لنور التى تتركه عندما تعلم حقيقته .

يعطى تيتو لفارس ملف يشرح فيه كل شئ ليعطيه للظابط الشريف فى حالة وفاته

ويكتب كل ثروته لنور لترعى بها رضا. يبلغ عنه رمزى الشرطه على انه المجرم المتهم فى جميع العمليات ويصدر امر باعتقاله

ليموت تيتو فى مشهد درامى .

(فالفكرة التي يستند اليها الفيلم تقوم على تحول طفل الى مجرم بسبب الظروف
    المحيطة وبسبب الجوع ثم يستخدمه ضابط فاسد ليصنع منه مجرما محترفا. الا ان
    لقاءه بالصدفة مع شاب ثري (عمرو واكد) وتعرفه على عائلته يغير حياته خصوصا
    مع ارتباطه بعلاقة عاطفية مع شابة (حنان ترك) تعرف عليها من خلال عائلة
    صديقه الثري.ويدفعه هذا لترك العمل مع الضابط الا ان افتضاح امر الضابط لدى ضابط من
    جهاز امني اخر يدفعه لاجبار الشاب على العمل ثانية بهدف قتل هذا الضابط،
    ولكنه يرفض تنفيذ العملية فيعمل الضابط على تدمير حياته بفضحه امام حبيبته
    التي تتخلى عنه ويهدم المطعم الذي وضع ثروته فيه ويبلغ عنه بانه المجرم
    الذي تورط في قتل العشرات من المجرمين ويأمر رجاله من القوات الخاصة
    بمحاصرته وقتله قبيل نهاية الفيلم.

هتعمل ايه لو كنت مكان تيتو ياترى كنت هتوافق على قتل الضابط وتريح نفسك

ولا خلاص انت نضفت ومش هتقدر تلوث ايدك بالدم من تانى.

رمزى : احنا بنعمل ايه احنا بنأخد فلوس الحراميه بنستثمرها وبنعمل بيها مشاريع بتخدم البلد وبتقبض عليهم

رمزى: تفتكر انت لو معكش القرشين دول كنت هتعرف تبقى فى وسط الناس دى (اسرة فارس ) يا بنى مش علشان قربت من الناس دى هتبقى واحد منهم

رمزى : عايز تبقى محترم بجد الفلوس هى اللى تخليك محترم

تيتو : اسمع يا بن الناس انا عملت كل حاجه غلط ممكن تتوقعها الا حاجه واحده عمرى ما خونت واحد صاحبى

نور : الولاد دول بيصعبوا عليا أوى (اطفال الشوارع ) رضا ده لو فضل فى الشارع أكيد هيطلع مجرم بس ذنبه ايه ؟

نور : انا ابتديت احس انك مش مجرد عاوز تساعد الولد ده انت فيه حاجه عاوز تثبتها لنفسك ؟

تيتو : انا كنت عيل من العيال اللى مرميه فى الشارع بين الخرابات والاشارات والارصفه عايل ملقاش حد يقوله الحلال من الحرام

الصح من الغلط عيل من اللى انت نفسك قولتى عليهم ملهومش ذنب كلامك ده اللى شجعنى وحسسنى انك ممكن

تقبلينى اقصد يعنى تقبلى اللى واقف قدامك مش اللى فى الملف

نور : انا فعلا قولت انهم ملهومش ذنب ولازم نساعدهم ونقف جنبهم قبل ما يبقوا مجرمين بس مش معنى كدا انى اتجوز واحد منهم

تيتو : انضف قبل ما تكبر والوساخه تكبر معاك

تيتو : زمان وانا فى السجن فى حدوته قرأته اكتر من مائة مرة يا فارس يمكن مقرأتش غيرها بتحكى عن واحد عاش طول عمره يحلم بكنز موجود فى مكان

بعيد ونفسه يوصله ويوم ما وصل اكتشف ان الكنز فى الرحلة والناس اللى عرفها حبهم وحبوه

Moon light
    Moon light

هتعمل ايه لو كنت مكانة  تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب Empty رد: هتعمل ايه لو كنت مكانة تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب

مُساهمة من طرف Moon light الخميس مايو 28, 2009 6:55 am

الله عليك يانجم والله كنت هقول مفيش حد بجد يناقش هذا الموضوع****
    بصراحه لو كنت مكانه كنت هابذل قصاري جهدي علشان انتشل كل من تسول له نفسه في الوقوع في مجرد الاخطاء وليست الاخطاء الجسيمه التي وقع فيها هوبسبب رغبته في تحقيق ذاته بسبب العمر الضائع في السجن ولكنه سرعان ماانقاد للسلطه الزائفه المتمثله في {خالد صالح}وراح يحقق له كل رغباته وهو علي راس العرش مثل ما يقولون بعيدا عن اي شكوك او ريب
    اما باقي احداث الفيلم التي تدور حوله هو وصاحبه فهذا يدل علي ان بداخله شخص نضيف
    والحمد لله اني مكنتش مكانه
    dreamman
    dreamman

هتعمل ايه لو كنت مكانة  تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب Empty رد: هتعمل ايه لو كنت مكانة تيتو ( انضف قبل ما تكبر والوساخة تكب

مُساهمة من طرف dreamman الخميس مايو 28, 2009 11:01 am

شكرا اووى على الرد الجميل

واتمنى انى اكون عن حسن ظنك واقدملك حاجات تعجبك ان شاء الله

سؤالى كان هتعمل ايه لو كنت مكان تيتو

كنت هتقتل الضابط وتريح نفسك من اى رد فعل من الضابط رمزى

ولا خلاص انت نضفت من الوساخة ومعتش تقدر تلوث ايدك بالدم

وكمان عاوز ردكم على المقولات لانها بتعكس ثقافة الاشخاص داخل الفيلم
    Moon light
    Moon light

مُساهمة من طرف Moon light الجمعة مايو 29, 2009 5:00 am

السلام عليكم dreamman
    اولا احب اقول بصراحه انا لو مكانه مش هقتل الظابط بسبب لاني لوعملت كده هكون مكبرتش في نظر نفس قبل مانضف من الوساخه***********
    شكرا dreamman

وهحاول انشاء الله اكون عند حســــــــــن ظنك بيا
    ونحاول بقدر الامكان نعلق علي المقولات رغم انها صعبه علينا شويه

,
    dreamman
    dreamman

مُساهمة من طرف dreamman الجمعة مايو 29, 2009 5:56 pm

شكرا عزيزى moon light

بشكرك على الرد

بالنسبة للمقولات هى مش صعبه هى عبارة عن جمل قالها الابطال فى الفيلم

بتعبر عن افكارهم
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الأحد مايو 31, 2009 5:33 pm

انا اولا بشكر صاحب الموضوع الاخ دريم مان ومن ثم بشكر طبعا الاخ مون لايت علي ردوده الجذابه ولكن لي تعقيب علي رده هل فعلا لو انت مجرم منذ الصغر وقاتل هتيجي عند اللحظه دي وهتقول لا انا توبت كنت توبت من اول ما نويت يعني ماكنتش تعمل عمليه الصحرا والمخدرات لو نيتك فعلا التوبه ولكن اللي يخليك تقتل مره يخليك تقتل الف مره حتي ولو كان الحب
    Moon light
    Moon light

مُساهمة من طرف Moon light الإثنين يونيو 01, 2009 9:23 pm

بشكر الاخ العزيز بيس لفر اولا احب اوضح وجه نظري علشان مش عارف ليه ديما انت مش فاهمني انا بقول ايوه انا مكنتش هعمل ده لاني مكنتش هقتل اول عشان اقتل ثان ولو كان حصل ده كنت هحاول اكف عن كل العمليات التي ستاتي بعد**********

وعموما الاخ دريم مان ذكرلي موقف وجاوبته عليه واظن ان احداث الفيلم كلها بمعني واحد

وشكرا اخي بيس لفر

ويارب تفهم وجه نظري

وعلي فكره انا مش مضايق ولا حاجه
    dreamman
    dreamman

مُساهمة من طرف dreamman الإثنين يونيو 01, 2009 10:47 pm

متزعلوش نفسكم يا جماعة

العملية مش مستهلة

انا بطلب من مشرفى المنتدى انهم يشيلوا منتدى هتعمل ايه لو كنت مكانه

لانى شخصيا مش هكتب فيه تانى

ولو فيه حد هيكمل فيه يكملة
    sendbad Mas7
    sendbad Mas7

مُساهمة من طرف sendbad Mas7 الثلاثاء يونيو 02, 2009 9:32 pm

اسف على عدم تلبية طلبك
    وصدقنى مهما حصل ومهما قلت محدش هيقدر ولاهيفكر يأخذ مكانك
    انا عارف إنك صعب ترجع فى قرار إنت أخذته
    لكن فى شئ تانى أنا متأكد منه
    إستمر على الاقل عشان خاطر سندباد

وبكرر كلامى لأخوه الأعضاء
    ياريت بلاش نخرج عن الموضوع المطروح للنقاش
    لان ده هيدخلنا فى حورات إحنا فى غنا عنها
    وبكرر تانى إن
    هدفنا هنا الإستفاده للجميع
    يعنى تبادل الثقافات مش تبادل المناقضات
    إحنا مجرد أصحاب او بنحاول نكتسب صدقات وخبرات
    كلامى للجميع وانا اولكم
    يا ريت نلتزم شويه ياشباب
    وإحنا اصحاب قبل كل شئ
    وياريت نقوى ده
    مع خالص تقديرى وإحترامى
    dreamman
    dreamman

مُساهمة من طرف dreamman الثلاثاء يونيو 02, 2009 9:47 pm

الى اخى سندباد

انت عارف معزتك عندى قد ايه وقرارى ده ملوش دعوة بأى شئ

السبب الاساسى فيه ان مش لاقى تجاوب على الاقل من المشرفين او حتى الرد بشكرا

وانت واحد منهم

يعنى مثلا فيه تلاته مشرفين واحنا تلاته بنتناقش كمان يبقى سته بيناقشوا

هيبقى فيه حوارات اكتر على الاقل وافكار كتير ممكن تستثير باقى الاعضاء لما يلاقوا سته على الاقل بيتناقشوا فى موضوع معين

بالاضافة انى مش عارف اكتب فيلم ايه اذا كان فيلم تيتو ده انا فضلت اكتر من اسبوع اتفرج عليه واجمع عنه معلومات

واجمع عن فكرة اطفال الشوارع اللى بيناقشها الفيلم

وكتبت المعلومة اللى كتبتها فى الاول علشان اعرف اللى بيقرأ ان الفيلم ده بيناقش الظاهرة دى

والمعلومة دى مش موجوده فى الفيلم دى انا اللى ضايفها

بالاضافة لانى حكيت الفيلم

وكتبت مقولات قالها الابطال فى الفيلم علشان افهم اللى بيقرأ وجهة نظر ومبرر كل شخص

يعنى بجد الفيلم ده اكتر فيلم تعبت فيه ولقيته اقل موضوع حد رد عليه حتى الردود مع احترامى ليها كانت سطحية

ووصلت لدرجة ( الحمد لله انى مكنتش مكانة )

ده غير باقى الردود اللى حسستنى انى تعبى راح على الفاضى

غير ان انت كمان يا سندباد مردتش وانا بجد زعلت منك لانى كنت مستنى ردك على اللى كتبته

لانى قايلك انى هكتب الفيلم ده وقايلك كمان على العنوان فاعتقدت انك حتى هتدخل ترد وتقول رأيك
    Moon light
    Moon light

مُساهمة من طرف Moon light الأربعاء يونيو 03, 2009 4:28 am

انا اسف عزيزي واخي دريم مان علي كل ردودي ومتفق معك تماما في انه مفيش تجاوب من اي حد وبتاسف للك مره اخري بس انا دراستي لغه عربيه وبطلب من الساده المشرفين علي الموقع المحترم ان يفتحو منتدي جديد للنحو بالاضافه الي المنتدي الشعري
    الموجود الجميل لكي ادلي بخبراتي فيه مهما كان حجمها

واعذرني ان كانت اجاباتي سطحيه بعض الشئ

ولكن لا تحرمني يالدخول والتواصل معك لاني بجد باستفاد منك

واخيرا لا اقول وداعا ولكن اقول اهلا وسهلا في رد اخر ان شاء الله
    dreamman
    dreamman

مُساهمة من طرف dreamman الأربعاء يونيو 03, 2009 10:36 am

صديقى مون لايت

اهلا ومرحبا بك فى اى وقت ويسعدنى وجودك معنا دائما

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 15, 2024 12:52 pm