Friendship

MESO ABDO SALE7 M A S 4 EVER
مرحبا بك عزيزي الزائر.
المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا.
إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

[

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

Friendship

MESO ABDO SALE7 M A S 4 EVER
مرحبا بك عزيزي الزائر.
المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا.
إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه

[

Friendship

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
Friendship

سبحان الله وبحمده وسبحان الله العظيم

كل موضوع يعبر عن رأى صاحبه وليس رأى المنتدى بأكملة        
  Each theme reflects the view of the author and not the view of the entire forum

4 مشترك

seven pound

????
    زائر

seven pound Empty seven pound

مُساهمة من طرف ???? الأحد مايو 24, 2009 6:26 pm

اولا انا بتقدم بطلب للاستاذ دريم مان اني هاخد مكانه ولو لمره وحيده في هذا المكان بس حقيقي انا كنت محتاج اشوف وجهه نظركم في هذا الموقف ففي فيلم seven pound للنجم ويل سميث يبدا الفيلم بتليفون من شخص يدعي تيم ويتصل بالبوليس ويبلغ عن حادث انتحار وتسال الشرطيه من الضحيه يرد ويقول الضحيه هو انا ثم يرجع بنا المخرج بالفلاش باك والقصه هنا ان كان يوجد شخص وزوجته او خطيبته المهم هو كان متعلق بيها اوي كانوا يقودون السياره الي مكان للنزهه او اي مكان وفجاه تحدث حادثه بشعه يموت فيها 7 اشخاص فيحاول ان يساعد سبع اشخاص بكل ما يملك فتبرع بشقته لواحده ظروفها صعبه وتبرع بكبده وتبرع بنخاع العظام وتبرع لاخيه بفصين مزدوجه وفي النهايه احب واحده مريضه بالقلب وباقي لها ايام معدوده في الحقيقه هو كان ناوي يتبرعلها بيه بس هو حبها بجد ولذلك في النهايه كان يوصي زميل له ليس زميل ولكنه اقرب انسان اليه بمثابه الاخ ثم ذهب الي الفندق وانتحر بوضع نفسه في البانيو ومعه سمكه مميته وبعد ذلك تبرع بقلبه لحبيبته وتبرع بعينيه لشخص اعمي السوال لو انت مكانه هتعمل ايه وايه هو الموقف اللي في الفيلم وانت بجد اتاثرت بيه وشكرا علي حس قراتكم؟
    sendbad Mas7
    sendbad Mas7

seven pound Empty رد: seven pound

مُساهمة من طرف sendbad Mas7 الإثنين مايو 25, 2009 12:00 am

seven pound 22564_11220360365

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندما تفقد كل ما كان يحمل لك معنى في حياتك ، ،

عندما تكون سببا في ضياع حياة العديد من الاشخاص ، ،

فإن تكفير ذنبك يصبح هم حياتك وهاجسك الأكبر . .

بإعتبارك طارح الفيلم للنقاش مما يدل على إقتناعك التام بفكرة الفيلم فكم أود أن اعرف
    أرائك وإحساسيك وإنطباعاتك ومدى اقتناعك بتلك الكلمات

الإنسان إذا حس بدنو أجله يبدأ بالتفكير باستغلال ما تبقى من أيامه المعدودة بخوض تجربة جديدة

بين توماس:
    في سبعة أيام، خلق الله العالم. وفي سبعة ثواني، حطمت عالمي

بين توماس: إنه بإمكاني أن أغير ظروفه بشكل جذري، لكن لا أريد أن أعطي ذلك الرجل هدية لا يستحقها.

إيميلي بوسا: لماذا يراودني الشعور بأنك تقوم بمعروف كبير لي؟
    بين توماس: لأنه يراودني الشعور بأنك تستحقينه

بالله عليك ياصديقى لا تحرمنى الاستفاده من ارائك
    لأنك فى الحقيقه قد وقع إختيارك على قصه من القصص
    التى تجعلك تضع نفسك ليس مكان البطل فقط ولكن امامك شخصيات اخرى تستحق الاهتمام
    و أمامك مفاهيم كثيره جدا تم مناقشتها فى الفيلم
    أتمنى ان تقوم بتوضيحها
    .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

seven pound 350046151
    dreamman
    dreamman

seven pound Empty بجد فيلم جميل

مُساهمة من طرف dreamman الإثنين مايو 25, 2009 5:45 pm

عزيزى peace lover

احب ان اشكرك على فيلمك وموضوعك الجميل فالفيلم طرح فكرت الشعور بالذنب

بالنسبة لسؤالك هعمل ايه لو كنت مكانة ؟

احب اقولك ان الفيلم ده بالذات ممكن يكون من الافلام اللى ممكن رد فعل اى حد يختلف من شخص لاخر

على حسب شخصيته وثقافته وعقيدته, فالفيلم جميل لكن لم اكن افعل ما فعله البطل .

فالفيلم حاول ان يجعلنى اتعاطف مع البطل على ان ما فعله من تضحيات هى بهدف التكفير عن الذنب.

انا شخصيا لو كنت مكانة كنت هشعر بالذنب الذى يجعلنى احاول ان اعيش من اجل خدمة الناس .

ولو كان هذا لم يكفى لكى احس انى قد كفرت عن ذمبى استطيع ان اووصى بالتبرع بأجزائى بعد وفاتى وفاة طبيعية

وليس الانتحار

ده بالنسبة لسؤالك عن هعمل ايه لو كنت مكانه

لكن لو تقشنا الفكرة من وجهة نظرى بعيدا عن الفكر الغربى

هنجد ان اكتر شئ لازم يتعمل هو التقرب من الله لان اكيد ربنا بيسامحنا كلنا على اخطاؤنا , فأكيد ربنا هيدينى القدرة على النسامح مع النفس

ففى رأيى الشخصى ايضا بالنسبة للفيلم البطل لم يكن كتسامح مع نفسه ولذلك لم يحاول ان يعيش حياة جديده
    Option Mas7
    Option Mas7

مُساهمة من طرف Option Mas7 الثلاثاء مايو 26, 2009 12:23 am

اهلا بك عزيزى

peace lover

اولا شكرا على موضوعك

بصراحه انا مشوفتش الفيلم بس انا هرد من خلال سردك لأحداث الفيلم
    انا متوافق الرأى مع صديقى

Dream Man

لان انا لو كنت مكان البطل كان ممكن اوصى بالتبرع بأعضاء جسمى ولكن بعد موتى طبيعيا مش منتحر لاى سبب من الاسباب

واكيد زى ما قال

Dream Man

انى لو عملت حاجه وحسيت بالذنب منها اكيد هتفضل ملزمانى
    بس الاكيد انى لو قربت من ربنا اكيدان ربنا هيغفرلى

عدل سابقا من قبل Option Mas7 في الثلاثاء مايو 26, 2009 3:13 pm عدل 1 مرات
    Moon light
    Moon light

مُساهمة من طرف Moon light الثلاثاء مايو 26, 2009 9:00 am

انا عاجز عن الرد في وسط هذه الكوكبه العظيمه من الاخوه والاحاسيس الفياضة
    لوكنت مكانه عمري ماافكر مجرد التفكير في الانتحار لاني انظر لها من وجهه دينيه اكثر منها فلسفيه لان الله قال في محكم التنزيل *ولا تقتلوا انفسكم ان الله كان بكم رحيما
    ثانيا في مشهد الانتحار من طريقه قرائتي للسرد الاعلي انتابني شعورين متضادين لان البطل كان ينتحر وسيموت اما السمكه مهما تكن فلن تموت لانها ستقع في المياه
    ثالثا موضوع التبرع بالاعضاء انا لا اوافق عليه البته لان الله وهبنا بمزايا منفرده ليست لاحد ان يتمتع بها غيرنا هذا بالنسبه لي اما بالنسبه للبطل فله حياته الاخري التي لايستطيع احد ان يعبر عن وجه نظره اهي رغبه في الخير ام رغبه يائسه ان كانت هذه او ذاك فانا لا اتعاطف معه لانه شخصيه يائسه بمجرد التفكير في الانتحار او التبرع باعضائه لانه بذلك فقد اغلي شئ في حياته الا وهي حياته
    dreamman
    dreamman

مُساهمة من طرف dreamman الثلاثاء مايو 26, 2009 11:31 am

عزيزى moon light

سعدت بردك على موضوع صديقنا peace lover

انا حبيت اوضح شئ بسيط وهسيب ان شاء الرد على كل الردود والافكار لصاحب الموضوع

بالنسبة للبطل انه فقد اغلى شئ فى حياته الا وهى حياته

انا بختلف معاك لان حياته لم تكن غاليه عنده او لها اى قيمة والا لما انتحر

انا من وجهة نظرى ان الفيلم بيناقش فكرة هى الاهم ( الشعور بالذنب )

هل ممكن يجعلك تضحى بنفسك تكفيرا عن ذنبك

واسيب لصديقنا peace lover

الرد على الردود وشكرا
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الثلاثاء مايو 26, 2009 3:16 pm

اعزاءئي القراء سعدت جدا بتحليلكم للموضوع ولكن لي تعقيب علي اولا moon light و ثانيا dream man الاول فقد ركز علي السمكه وترك الموضوع الاساسي الا وهو الانتحار كيف يكون دي مش مشكلتنا المهم انه انتحر انت عملت زي المثل الشهير ساب الحمار واتشطر علي البردعه ودا دليل علي انك لم تفهم الفيلم جيدا ولكن الستاذ dream man فقد فهمه جيدا ولكن ليس لاخر كما توقعت فقد ترك الفيلم من منتصفه وقام ليحتسي كوب من السيفن الليفن الي بجوار المحطه واحب اعرفه انك لو كنت مركز في الفيلم لنهايته كنت هتعرف ان حياته غلت في نظره لما حب ايميلي بجد والدليل انه جري علي المستشفي وسال الدكتوره لو في امل انها تعيش او لا ما سالتش نفسك بسالها السؤال ده ليه دا دليل علي انه حبها وعايز يكمل حياته معاها ولكن كان رد الدكتوره قاسي قالت له النسبه 3 او 5 كان بودي اديك رقم اعلي بس دي الحقيقه فنفذ اللي كان عايز يعمله الفيلم باختصار يا شباب انه حب واحد جدا مش عارف كان خطيبته او مراته وعمل حادثه وماتت فا الحياه قلت في نظره ماعدتش حابب الحياه من الاخر ماعدتش تفرق معاه يعيش او لا ولكن الظروف حكمت في نفس الحادثه انه يموت 7 بسببه فقرر الانتحار ومساعده ناس غير قادرين علي الحياه من الاخر في نظره عايز يخلي اللي مش عايش يبقي عايش اسف في الجمله دي واستغر الله اولا انه يحيي ناس غير قادرين علي الحياه يعني يعوض اللي مات اكيد فاهمني عايز اوصلكم ايه ماشي وبعدين وهو بينفذ خطته دي اللي قال تفاصيلها كلها لصديقه قبل ما يعمل اي حاجه وقع في حب الانسانه اللي محتاجه قلب اكيد رجعت له حياته لما حب من جديد ولم يعد يائسا وحب يكمل حياته معاها ولكن القدر عايزه يكمل اللي نواه من الاول فذهب للدكتوره وسالها تاني عن حالتها فقالت له نفس الكلام اللي سمعه قبل كده فقرر يكمل اللي نواه ويتبرع لهذه البنت بالقلب اما السندباد فبشكره علي رده اللي يعتبر ما ردش علي نص السؤال الاول اما الجمل ففعلا جمل جميله بس مش قويه في الاحداث العامه هي مؤثره فقط في الفيلم ماعدا جمله لا اريد ان اعطي هذا الرجل هديه لا يستحقها وفي جمله كانت مؤثره اوي في وجهه نظري اكيد في احداث الفيل شوفت المعلم ازرا قال لايميلي في الاخر ايه you must be emily لا وامت حاضناه ياخويه فاكره انها بتحضن بن توماس قال ايه بيقولك العين هي الانسان وشكرا يا رجال
    sendbad Mas7
    sendbad Mas7

مُساهمة من طرف sendbad Mas7 الثلاثاء مايو 26, 2009 5:40 pm

سيبك انت من ده كله
    والله انت واد عـسـل
    انت فـولـه
    انت
    peace lover

وانا حقيقى متأسف جدا جدا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

seven pound 350046151
    لمن يملك مؤهلات العقل والإحساس
    Moon light
    Moon light

مُساهمة من طرف Moon light الأربعاء مايو 27, 2009 3:32 am

اولا الاخpeace lover
    انا مقصدتش اعلق علي السمكه ولا غيرها باين ان انت معرفتش قصدي كويس
    لوبصيت علي وجه نظري المتواضعه كنت فهمت اني بصيت للموضوع من وجه نظر دينيه وملفتش نظري الي موضوع السمكه المميته اللي انت ذكرتها الا انت ولما هيا ملهاش لازمه زي موضوع الحمار اللي انت بتتكلم عليه مكنش ليها لازمه تذكرها في طريقه السرد اللي انا بصراحه مفهمتش منه حاجه الا السمكه دي
    وحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــقا مثل ما قال الفاضل
    { لمن يملك مؤهلات العقل والاحســـــــــــــــــــاس } sendbad
    ????
    زائر

مُساهمة من طرف ???? الأربعاء مايو 27, 2009 6:18 pm

اولا الخ moon light انا ماعرفش مين انت في البدايه بس عندي تعليق انت شكلك جمله الحمار دي نكشتك شويه وشكلك اتضايقت منها انا ماكانش قصدي اضايقك بس انت فهمتها كده وعايز تضايقني بردك بس انا هطلع عاقل لانك متعرفنيش وطريقه السرد اللي انت بصراحه مافهمتش منها حاجه الا السمكه في ناس افاضل غيرك فهموها وانا واثق من قدرتهم في الفهم جيدا
    Moon light
    Moon light

مُساهمة من طرف Moon light الخميس مايو 28, 2009 5:01 am

شكرا الاخ peace lover
    علي فكره انا مضايقتش من الحمار ولا حاجه انت اللي ذكرته بس انا بشكرك لان انت ذكرت الناس الافاضل وعرفت ان فيه ناس افاضل في هذا الموقع الشامل العظيم اللي يشرفني اني اكون نجم صغير في هذه الكوكبه اللي بتفيدني في اي شئ وديما بتمدني بالمعلومات اول باول ويارب ما يحرمنا منهم

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 15, 2024 10:01 pm